donderdag 13 november 2014

46. Een koekje van eigen deeg

Afgelopen maandag gaven mijn collega Rens Top en ik een presentatie van boeken en boekbanden uit de Collectie Koopman aan een gezelschap met leden van de Stichting Handboekbinden. Ze kregen enkele highlights uit de verzameling voorgeschoteld zoals het eerste boek met illustraties van Fernand Léger uit 1918, maar ook moderne uitgaven.


Fernand Léger, illustratie voor Blaise Cendrars, J'ai tué  (1918)
Na de eerste Koopman Prijs voor Boekbanden hebben we nooit een tweede georganiseerd (te veel werk, te voorspelbare uitkomst); wel hebben we vijf binders opdracht gegeven elk twee of drie boeken uit de collectie te binden. De banden van Pau Groenendijk, Anne Bossenbroek, Machteld Meeter, Marja Wilgenkamp en Anneke Linssen gingen van hand tot hand en lokten veel enthousiast en deskundig commentaar uit.

Tot slot kreeg ik van de organisatoren een 'koekje van eigen deeg'. Peter Knollenburg overhandigde mij een pakketje met een door hem gebonden boek.


Boekband door Peter Knollenburg, 2014
Het bandje bevat een uitgave die in 2011 door de Avalon Pers gedrukt is voor de speciale vrienden van Museum Meermanno, een door mij bezorgde brief van Oscar Wilde: A Letter (or what is left of it) by Oscar Wilde. Op de voorzijde is de handtekening van Wilde in facsimile gekalligrafeerd.

Een totaal onverwacht geschenk voor de collectie!


Boekband door Peter Knollenburg, 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten