dinsdag 7 februari 2017

128. Codex in Berkeley (3)

Op dinsdag 6 februari bestond het symposium van Codex 2017 uit drie toespraken van een drukker/kunstenaar (Johannes Strugalla), een academica (Betty Bright) en een Chinese grafisch ontwerper (met zijn vertaler) (Lu Jingren). Bright bestudeert de keerpunten in de geschiedenis van het drukken en heeft nu de periode vanaf 1980 in het vizier. Lu Jingren liet zien hoe de basisvormen van het boek uit het verleden in China nog steeds springlevend zijn - de boekrol, de harmonica, de boekendoos - en hoe deze de westerse boekvorm kunnen inspireren. Vervolgens verplaatste het gezelschap zich van Berkeley naar de boekenbeurs in Richmond. Het weer was grijs, met windvlagen en zware buien.


Uitzicht uit de Craneway Pavillion
Het meest bijzondere boek dat ik vandaag zag - terwijl ik de tafels 161 tot en met 104 passeerde - was het nieuwe boek van Sam Winston, A Child of Books. Het is een boek waarvoor hij samenwerkte met een kinderboekenillustrator, Oliver Jeffers, en dat nu door allerlei uitgevers wordt vertaald uitgegeven. Dat is een flinke klus, want Sams werk bestaat uit digitaal bewerkte stukken tekst, zoals vaak, en ook die moeten allemaal met behulp van een door hem geleverd programma worden 'vertaald'.




Sam Winston, Oliver Jeffers, A Child of Books
De teksten zijn gebaseerd op klassieke kinderboeken, de hoofdpersoon is een meisje dat over een zee van woorden in haar eigen boek arriveert.

Zoals dat gaat op Codex wordt tijdens de boekenbeurs een 'buzz' gehoord van boeken die favoriet zijn bij verzamelaars en curatoren. Vandaag hoorde ik dat dit een boek was dat werd  aangeboden aan een tafel waar ik nog niet geweest was. Het gaat om een boek over Nova Zembla, namelijk Description true and perfect. Journal van Siân Bowen. Er zou nog maar een exemplaar beschikbaar zijn van de vijf, want de andere waren bijvoorbeeld aangeschaft door de New York Public Library. Gelukkig ook de Koninklijke Bibliotheek, dus dit boek hoef ik niet meer na te jagen op Codex 2017, wat maar goed is ook, want de prijs voor dit laatste exemplaar is nota bene $30.000. Dat is vele malen meer dan ik er voor de KB voor heb moeten neertellen!

Aan het einde van de dag reed Gerald Cloud de Franse kunstenaar Didier Mutel en de Duitse boekkunstenaar Veronika Schäpers en mij naar zijn appartement in San Francisco waar we een tijdelijke tentoonstelling konden zien van Didiers werk. Gerald wil een boek over Didiers werk gaan maken en vroeg mijn medewerking daarvoor. Dat zegde ik natuurlijk graag toe. (Zie voor meer informatie over Mutel het boek Artists & Others.)





Impressie van de tentoonstelling bij Gerald Cloud,6 februari 2016


Geen opmerkingen:

Een reactie posten