vrijdag 12 mei 2017

151. Kunstenaarsboeken in Johannesburg (10)

Booknesses bood de twee laatste dagen van het congres een brede waaier aan onderwerpen, zowel esthetische als technische, theoretische en praktische kwesties, zoals:




  • de inzet van stoomwalsen om prenten te drukken (Mary Austin)
  • de publicatie van kunstmonografieën in Zuid-Afrika (Fourtwall Books)
  • de inrichting van een boekbindersatelier (Helene Van Aswegen)
  • het behoud van archivalia in Zuid-Afrikaanse archieven (Mary Minicka)
  • het catalogiseren van kunstenaarsboeken (Peter Dennis)
  • het conceptuele kunstenaarsboek als verzamelobject (Anne Thurman-Jajes)
  • de erotiek van de linker- en rechterpagina (Jane Taylor)

De avond na alle presentaties van de zaterdag werd de overzichtstentoonstelling van de collectie Ginsberg feestelijk geopend.  Sarah Bodman introduceerde de verschillende soorten boeken die er konden worden bekeken. 

Wat volgde was een feest der herkenning - van bezoekers én boeken - en van verrassingen - zowel van werk als van personen.

David Paton (midden) op de door hem samengestelde tentoonstelling

Jack Ginsberg begroet een van zijn vele vrienden
Bezoekers in de tentoonstelling
Na afloop ging ik met een klein gezelschap uit eten. Het was wel zaak steeds een Zuid-Afrikaan of Amerikaan bij je te hebben, op weg naar een restaurant of weer terug naar het guesthouse, want gewoon rondlopen is er niet bij, een taxi is uit den boze, dus of persoonlijk vervoer of een Uber was het parool. David Paton wilde zelfs niet dat we bij daglicht over straat zouden lopen, laat staan in de schemering. Dat is het enige aspect van mijn verblijf dat ik onaangenaam vond: dat je niet vrij de straat op kan. De onveiligheid is onbeheersbaar lijkt het. Het guesthouse staat achter metalen hekken en hoge stenen muren. Alles op slot. Zelf mijn badkamerraam was zwaar gebarricadeerd. 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen