De laatste toespraak had een zodanig hoog egotistisch karakter - beste tentoonstelling ever, beste boek van mijzelf ooit, als ik er niet geweest was, nu ja, ondenkbaar! - dat mij niet helemaal duidelijk werd wat eigenlijk de verdienste was van de in China georganiseerde tentoonstelling over kunstenaarsboeken waarin de spreker kennelijk als enige een belangrijke rol speelde. Hij (Marshall Weber) gooide zichzelf niet weg, zoals dat heet, maar dat deed hij wel met de bladen van zijn toespraak tot blad vijf want toen bleek dat hij blad zes kwijt was. Er volgde een rare pauze waarin iemand zijn bladen weer van de grond moest oprapen en toen, enfin, toen ging het weer door en door. Het was een en al opschepperij en potsierlijkheid. Een mislukte 'performance'.
Codex 2017 in Craneway Pavillion |
Op de boekenbeurs in Richmond kwam langzamerhand aan het licht dat er zeker vier bijzondere boeken te koop waren: Siân Bowen (over Nova Zembla), Didier Mutel (over mensenrechten), Veronika Schäpers (een boek waarin tekst is aangebracht door het papier met UV-licht te bestralen) en Sam Winston (over een kinderboek). Maar er waren er meer. Daarover morgen. Vandaag bekeek ik weer veel (eigen)aardige boeken, sommige zijn vooral om de typografie boeiend. De succesvolle Russell Maret toonde een boek over de kleur rood (zijn vrouw Annie Schlecter fotografeerde iedereen die het bekeek) en een boek over ornamenten.
Veronika Schäpers |
Russell Maret en Annie Schlechter |
Robbin Ami Silverberg en Mark Diminution |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten