In februari publiceerde ik een blog over Balzac en het gebruik van gerezen wit als betekenisvol of decoratief element in drukwerken. Een modern voorbeeld was dat van Jean Vodaine uit 1998. (Zie blog 384).
Nick ter Wal (Artistiek Bureau) herinnerde zich ooit ook zo'n uitgave te hebben gemaakt met een gedicht van Wilfred Smit (1933-1972), docent Russische literatuur en dichter.
Het gedicht heet 'Voyeur' en werd door PS (Nick ter Wal) gepubliceerd in 2006. Het is gedrukt in blauwe inkt op een kaart.
![]() |
Wilfred Smit, Voyeur (2006) |
Het is gezet uit de Lectura en gedrukt in elf exemplaren. Tussen elk paar woorden in het gedicht is gerezen wit afgedrukt, in blauw. Aan het slot van het gedicht lopen deze balkjes door als een decoratief patroon, waardoor de indruk wordt gewekt dat die balkjes tussen de woorden maar toeval zijn.
![]() |
Wilfred Smit, Voyeur (2006) |
Deze uitgave heeft dezelfde speelsheid als die van Vodaine, alleen is hier de decoratieve component groter.
Het KB-exemplaar heeft aanvraagnummer: KW GW A101243.
Zijn er nog meer moderne voorbeelden te vinden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten