Bregje Hofstede, auteur en kunsthistorica, opende op 29 juni het symposium
'Tekst en beeld: Franse kunstenaarsboeken'. Wij vroegen haar een presentatie te geven als laureaat van het Louis Koopman Stipendium.
|
Bregje Hofstede in de KB, 29 juni 2017 (foto: Jos Uljee/KB) |
Het stipendium maakte mogelijk dat zij naast boeken uit de Koopman Collectie ook exemplaren kon onderzoeken in Parijs, in de Bibliothèque nationale de France en in het INHA (het Institut national d'histoire de l'art). Ook bezocht zij het atelier van kunstenaar Joël Leick. Haar studie ging over het handschrift van auteurs en kunstenaars en over de integratie van beeld en tekst. Hofstede besteedde daarbij aandacht aan het uiteenlopende werk van twintigste-eeuwse kunstenaars en schrijvers, zoals Fernand Léger, Jean Cocteau, Pierre Reverdy, Georges Hugnet, Christian Dotremont, Jean Dubuffet, Henri Michaux, Jean Capdeville, Jean Cortot, Joël Leick en Didier Mutel.
|
Bregje Hofstede in de KB, 29 juni 2017 (foto: Jos Uljee/KB) |
Haar presentatie - die grote indruk maakte - was getiteld: 'Brutale taal. De rol van het schrift bij Fernand Léger en Henri Michaux'. De twee boeken waartoe zij zich beperkte waren La fin du monde filmée par l'ange N.-D. (1919) van Blaise Cendrars en Fernand Léger en Par des traits (1984) van Henri Michaux.
De complete tekst over deze twee boeken zal binnenkort op de website van de Collectie Koopman te lezen zijn.
|
Bregje Hofstede in de KB, 29 juni 2017 (foto: Jos Uljee/KB) |
|
Henri Michaux, Par des traits (1984) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten