Albert de Rochas, Le Livre de demain (1884) |
Albert de Rochas, introductie in Le Livre de demain (1884) |
mais encore pour servir d'auxiliaire à l'écrivain.
Kortom, ook om de auteur te helpen bij de expressie van zijn ideeën. Dat is een voorlijke opmerking in die tijd, waarin het idee dat de materialiteit van het boek de gedachte van een kunstenaar of auteur kan uitdrukken nog helemaal niet aan de orde is.
Na de hoofdstukken over paper, inkt en kleur volgt een grote afdeling 'Applications', toepassingen van kleureninkt en gekleurd papier. Intussen blijven de decoraties en de opmaak wel wat achter bij de nieuwe ideeën en passen ze helemaal in de tijd van het Estheticisme.
Albert de Rochas, kleuren in Le Livre de demain (1884) |
Albert de Rochas, Le Livre de demain (1884) |
Vasseur, Conducteur typographe; Fleury, Conducteur lithographe; Hervy, Chef d'atelier; Meunier, Typographe.
Ook dat is ongebruikelijk.
Albert de Rochas, Le Livre de demain (1884) |
In studies over de materialiteit van het boek wordt deze wonderlijke uitgave niet genoemd, terwijl dat, naar mijn idee, juist een van de interessantste aspecten ervan is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten