Op de eerste dag werd ik opgehaald door boekenverzamelaar Jack Ginsberg, in gezelschap van de keynote-sprekers Sarah Bodman en Robbin Ami Silverberg. Wij woonden eerst een seminar bij van de Amerikaanse kunstenaar Buzz Spector, die een humorvol en beeldrijk betoog hield over zijn boekobjecten en -projecten. Hij had de anekdotes vast al vaker verteld - daar waren ze te leuk voor - en één bleef er bij mij hangen. Die heeft hij eerder verteld in een boek van een paar jaar geleden, The Studio Reader, over ateliers van kunstenaars.
Buzz Spector, Shell Book (1982) |
Pas toen zij hem dit vertelde, herinnerde hij zich het gevoel weer dat hij als jongen ervoer: liggend op zijn buik in het warme zand. Hij was het totaal vergeten. Nu zag hij dat dit iets te maken had met zijn pogingen de wereld te ordenen, als kind al, maar ook als kunstenaar, en hoe deze kunstwerken met intieme herinneringen samenhingen.
Het ordenen van de wereld.
Als kind schoof ik in de boekenkast van mijn ouders stelselmatig de boeken op de onderste planken helemaal tegen de achterwand aan. Bij de andere rijen kon ik nog niet komen. Wat zou dat in hemelsnaam te betekenen hebben?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten