De show van Zuid-Afrikaanse kunstenaarsboeken waarvoor veel boekenmakers werk hadden ingezonden werd geopend met een boeiende, ter zake kundige en charmante speech van Robbin Ami Silverberg.
Robbin Ami Silverberg, opening van Booknesses-tentoonstelling, 24 maart 2017 |
Robbin is sinds 1995 betrokken bij projecten rond papier, kunst en boeken in verschillende Zuid-Afrikaanse plaatsen, zoals Johannesburg, Durban en Kaapstad: lezingen, colleges, samenwerkingsprojecten met kunstenaars en papiermakers, en als Amerikaanse vertegenwoordiger van de Ampersand Foundation.
Zij vertelde wat haar was opgevallen aan de boeken in deze tentoonstelling. Dat was in de eerste plaats: de brede dekking van allerlei soorten kunstenaarsboeken. De onderwerpen en thematiek van vele van die werken hingen duidelijk samen met Zuid-Afrikaanse identiteiten. Robbin zei daarover:
I see this sense of cultural specificity as a real strength: I have little interest in an internationalist aesthetic - where artworks end up clones.
Voor een land zonder 'programs in book art' (zoals aan Amerikaanse universiteiten) is hier een uitzonderlijk en gepassionneerde inzet voor kunstenaarsboeken waarneembaar. Aan talent ontbreekt het bepaald niet:
It is a testament to the determination to speak and be heard. As the book as an art form is a perfect vehicle for creative exchange!
Robbin bedankte alle betrokkenen: curators David Paton, Eugene Hon, Gordon Froud en Rosalind Cleaver. En Jack Ginsberg, wiens niet aflatende ijver voor het Zuid-Afrikaanse kunstenaarsboek al zolang van eminent belang is.
Het was een drukte van belang tijdens de opening. Er waren filmpjes, kunstenaars konden hun werk toelichten, de verscheidenheid van werken die hingen, stonden, lagen, en soms alledrie tegelijk, was indrukwekkend. Veel werken legden, zoals Robbin al opmerkte, de nadruk op het boek als materie, als materiaal, er waren veel conceptuele werken bij, maar ook politieke statements en soms ook gewoon briljant mooie boeken. Een staalkaart van wat er in Zuid-Afrika speelt.
Zij vertelde wat haar was opgevallen aan de boeken in deze tentoonstelling. Dat was in de eerste plaats: de brede dekking van allerlei soorten kunstenaarsboeken. De onderwerpen en thematiek van vele van die werken hingen duidelijk samen met Zuid-Afrikaanse identiteiten. Robbin zei daarover:
I see this sense of cultural specificity as a real strength: I have little interest in an internationalist aesthetic - where artworks end up clones.
Voor een land zonder 'programs in book art' (zoals aan Amerikaanse universiteiten) is hier een uitzonderlijk en gepassionneerde inzet voor kunstenaarsboeken waarneembaar. Aan talent ontbreekt het bepaald niet:
It is a testament to the determination to speak and be heard. As the book as an art form is a perfect vehicle for creative exchange!
Robbin bedankte alle betrokkenen: curators David Paton, Eugene Hon, Gordon Froud en Rosalind Cleaver. En Jack Ginsberg, wiens niet aflatende ijver voor het Zuid-Afrikaanse kunstenaarsboek al zolang van eminent belang is.
Het was een drukte van belang tijdens de opening. Er waren filmpjes, kunstenaars konden hun werk toelichten, de verscheidenheid van werken die hingen, stonden, lagen, en soms alledrie tegelijk, was indrukwekkend. Veel werken legden, zoals Robbin al opmerkte, de nadruk op het boek als materie, als materiaal, er waren veel conceptuele werken bij, maar ook politieke statements en soms ook gewoon briljant mooie boeken. Een staalkaart van wat er in Zuid-Afrika speelt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten